Skip to main content

Ta kontakt med digitalt@fagbokforlaget.no for å få tilgang til denne ressursen

Eller logg inn

Vevde spor

Verkstedet forsiden

Fotografi med nærbilde av et mønstret vevd teppe – <em>Vi lever på en stjerne</em>.
© Hannah Ryggen/BONO/2017 foto©: O. Væring Eftf. AS

Vi lever på en stjerne, av Hannah Ryggen, hang i vestibylen i høyblokken i regjeringskvartalet fram til 22. juli 2011. Teppet er restaurert etter skadene fra bomben i regjeringskvartalet, men har ett synlig arr.

Vevde spor

Ordet åkle kommer av det norrøne áklæði og betyr sengeteppe. Åkleveving var kjent i bygdene i Norge fra 1500-tallet, og ble laget i mange forskjellige vevteknikker og med ulike farger og mønstre, men åkleteppene kjennetegnes av geometriske mønstre.

Vevkunstneren Hannah Ryggen brukte organiske former i teppene sine. Vi lever på en stjerne, som du ser på bildet, er et typisk eksempel. Hannah Ryggen er kjent for sine bildevever, som hun laget som reaksjoner på de sosiale og politiske hendelsene som fant sted under en grynende fascisme og nazisme. For å få fram budskapet sitt valgte hun noe så uvanlig som bildevev. Bildevev ble sett på som en ufarlig kunstform, det var brukskunst, og det var dekorativt, men Hannah Ryggen stilte spørsmål gjennom bildene sine som engasjerte og skapte diskusjoner.

Om Hannah Ryggen (1894–1970)
Født og oppvokst i Malmö. Utdannet lærer, men valgte maleriet. Giftet seg med Hans Ryggen og bosatte seg på hans gård på Ørland på halvøya Fosen i Trondheimsfjorden. Her utviklet hun sine ferdigheter i garnfarging og veving – og hennes store vevbilder gav henne stor anerkjennelse. Hun var første tekstilkunstner på Høstutstillingen (1962) og første kvinnelige norske kunstner i Veneziabiennalen (1964). Ryggen skapte over 100 store verk.

Kompetansemål
  • undersøke hvordan kunst, inkludert samisk kunst, kan bidra i samfunnskritikk, og skape kunstuttrykk som belyser utfordringer i egen samtid
  • reflektere kritisk over visuelle virkemidler og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en skapende prosess
  • analysere hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst eller gjenstander, og integrere kulturelle referanser i eget skapende arbeid