Når du har lært noen få grunnleggende akkorder og rytmefigurer, kan du spille veldig mange sanger du kjenner fra popmusikk og andre sjangere. Her får du ikke bare lære enkelte sanger, men du får kunnskap som du kan bruke til selv å lære deg de låtene du liker best.
- Nivå 11 PIANO: Jeg kan spille sus-, maj7- (Δ), add9-, dim- og m7b5- (ø) -akkorder.
- Nivå 10 PIANO: Jeg kan legge på 7’er på alle akkordene jeg har lært.
- Nivå 9 PIANO: Jeg kan forklare og vise hva «/» betyr som for eksempel i C/E.
- Nivå 8 PIANO: Jeg kan forklare oppbygningen av dur- og mollakkorder, og vise hvordan de spilles.
- Nivå 7c PIANO: Jeg kan spille akkordrekken i tonearten F. Nivå 7b PIANO: Jeg kan spille akkordrekken i tonearten D. Nivå 7a PIANO: Jeg kan spille akkordrekken i tonearten G.
- Nivå 6c PIANO: Jeg kan spille C, G, Am og F med forskjellige rytmefigurer og brutte akkorder. Nivå 6b PIANO: Jeg kan spille C, G, Am og F med forskjellige rytmefigurer og brutte akkorder. Nivå 6a PIANO: Jeg kan spille C, G, Am og F med forskjellige rytmefigurer og brutte akkorder.
- Nivå 5 PIANO: Jeg kan forklare hvordan pedalen skal brukes, og spille akkordene C, G, Am og F med riktig pedalbruk.
- Nivå 4 PIANO: Jeg kan spille akkordene C, G, Am og F med omvendinger med høyre hånd og med bass med venstre hånd.
- Nivå 3 PIANO: Jeg kan spille akkordene C, G, Am og F med høyre hånd, mens jeg spiller basstonen med venstre hånd.
- Nivå 2 PIANO: Jeg kan spille akkordene C, G, Am og F i grunnposisjon med høyre hånd, med god fingersetting (1-3-5 eller 1-2-4). Jeg skifter uten å stoppe.
- Nivå 1 PIANO: Jeg kan sitte riktig ved et piano, og forklare hva de hvite tangentene heter.
Kompetansemål
- utøve et variert repertoar av musikk, sang, andre vokale uttrykk og dans
- samarbeide med andre om å planlegge og gjennomføre øvingsprosesser hvor det inngår selvvalgt sang, andre vokale uttrykk, spill på instrumenter eller dans, og formidle resultatet i gruppe eller individuelt
- bruke relevante fagbegreper i skapende arbeid og i refleksjon over prosesser og resultater
- bruke gehør og notasjonsteknikker som støtte i skapende arbeid